Fraser Island ja miten tapasin elämäni rakkauden

Maailman isoin hiekkasaari Fraser Island oli Australian itärannikon road tripin kohteista, mitä odotin eniten. Fraser Island on yksi maailman isoista luonnon ihmeistä ja yksi Australian kuuluisista maailmanperintölistalla olevista alueista yhdessä Ulurun (Ayers Rock) ja Kakadun kansallispuiston kanssa.

Koska Fraser Island siis on hiekkasaari, täällä liikutaan jeepillä. Buukkasimme itsemme kahdeksan hengen jeeppiin kolmen päivän retkelle. Mukaan lähti pari brittipoikaa, yksi irlantilainen ja yksi varsin varteenotettava aussipoika. Tyttöjen kesken supistiin leikitellen, kuka ottaa kenetkin.

75 mile beach, fraser island

IMG_2896 (800x600)

Rakas campervanimme oli siis jätettävä Hervey Bayhin, josta Fraserin lautat lähtevät. Hervey Bayssä meille järjestettiin tapaaminen, jossa kerrottiin hiekassa ajamisesta, ja muita olennaisia asioita saaresta. Ukko kielsi meistä uimasta meressä, se on kuulemma täynnä haita ja meduusoita. Ei kuulemma kannata edes kahlata, jos haluaa pitää raajansa, emmekä ajatelleet ottaa riskiä.

fraser island

75 Mile Beach, Fraser Island

Seuraavana aamuna alkoi seikkailu. Kruisailimme maailman ainoiden hiekassa kasvavien sademetsien läpi 75-Mile Beachin moottoritielle. Kyllä, Fraser Islandilla on moottoritie suoraan rannalla, ja ranta tosiaan on 120 kilometriä pitkä. Houkutus on suuri pistää kaasu pohjaan, mutta ukkeli Hervey Bayssä kovasti kehotti olemaan kaahailematta, ellei halua päätyä katolleen hiekkaan.

Lake Wabby, Fraser Island

DSC_0106 (800x491)

Pysähdyimme pulikoimaan Lake Wabbyllä, yhdellä Fraserin sadoista makeanveden järvistä hiekkadyynien keskellä. Syvä, vihreä järvi korkeiden hiekkadyynien ympäröimänä oli täynnä kissakaloja. Tutkimme haaksirikkoutunutta laivaa ja muita saaren ihmeitä.

Illalla pystytimme teltat ja pelasimme juomapelejä. Mikäs sen parempi tapa tutustua kanssamatkustajiin, ja saattoihan siinä illan edetessä jotain romanssiakin syntyä!

keihäsrausku

Fraser Island retkellä

Seuraavana aamuna satoi vettä kaatamalla. Maailman suurin hiekkasaari muuttui maailman suurimmaksi mutasaareksi. Itsepäisesti yritimme jatkaa matkaa, mutta tuuli ja sade pieksi niin hurjasti, että pysyimme autossa ja korkkasimme goonin eli viinitonkan.

DSC_0147 (536x800)

DSC_0156 (800x604)

Fraser Island tunnetaan myös dingoista. Dingoja käyskentelee saarella joka puolella. Leirintäalueet ovat aidoitettu, mutta silti on paska idea jättää ruoantähteitä tai roskia ulos. Joku saattaa muistaa kun pari vuotta sitten saksalainen sammunut reppureissaaja joutui dingon raatelemaksi. Tyyppi väitti kivenkovaan, ettei ollut kännissä, mutta harvemmin sitä ei herää, jos dingo popsii naamaa.

CIMG1408 (800x601)

Dingo Fraser Islandilla

Yön pimetessä koettiin kuumottavia hetkiä. Jo lounaalla lauma vihaisia dingoja kierteli ympärillämme. Kävimme pystyttämässä leirin ja tulimme takaisin grillailukatokseen juomaan goonia ja hengailemaan. Sateessa ei muutakaan tekemistä ollut.

Pimeän laskeuduttua olimme lähdössä takaisin leirintäalueelle, kun auto ei startannut. Oli säkkipimeää, ja meillä oli vain pikkuruinen taskulamppu, josta ei paljon iloa ollut. Lähdimme kävelemään läpi sademetsän kohti leirintäaluetta. Emme olleet varmoja kuljemmeko oikeaan suuntaan, emmekä nähneet mihin astuimme. Jostain kuului dingojen ulvontaa. Pelko oli hyvä tekosyy tarrautua söpön aussipojan käsivarteen.

Olin jo aika varma että täällä me kohtaamme loppumme, kun vihdoin näimme kaukaa valoa leirintäalueelta. Pelastus. Keskellä yötä olin kuulemma kiljunut sekavana kesken unien “the dingoes are coming, the dingoes are coming!“. Se, mitä olin luullut dingojen ulvonnaksi osoittautui kuitenkin vain kovaääniseksi kuorsaukseksi.

Lake McKenzie Fraser Island

Viimeisenä aamuna odotimme puoli päivää, että joku tulee korjaamaan auton. Tsekkasimme vielä Lake McKenzien ennen paluuta mantereelle. Lake McKenzien hiekka on niin puhdasta, että sitä voi käyttää korujen tai hampaiden puhdistukseen. Järven vesi on puhtaampaa kuin hanavesi. Kaiken sen rankkasateen ja koettelemusten jälkeen paikka tuntui paratiisilta, emmekä olisi halunneet lähteä.

IMG_2917 (584x800)

Fraserin reissu jäi ehkä muiden mieleen osittain epäonnistuneena paskan sään ja auton hajoamisen takia. Niin monta paikkaa jäi näkemättä. Silti, se mitä ehdimme näkemään oli hienoa, ja meillä oli superhauskaa. Voin vain kuvitella kuinka mahtava reissu olisi ollut paremmalla säällä!

Mutta Fraser jäi omaan mieleeni road tripin kohokohtana kenties myös jostain muusta syystä. Löysin tältä mutasaarelta nimittäin jotain paljon mahtavampaa kuin olisin ikinä osannut odottaa…

Fraser Islandin matkan jälkeen Rohan kysyi, haluaisinko jatkaa matkaa hänen campervanissään. En tainnut jahkailla nanosekuntiakaan ennen kuin sanoin kyllä.