Veneilyä ja mutakylpyjä Nha Trangin rantakaupungissa

Seuraava kohteena Intrepidin Vietnamin kiertomatkalla oli Nha Trangin rantakaupunki. Olinkin jo odottanut palmurannoille pääsyä. Parissa päivässä emme tiiviin ohjelman vuoksi kunnolla paikkaan ehtineet tutustua, mutta rento tunnelma ja palmujen reunustama hiekkaranta kyllä miellyttivät.

Suhautimme Nha Trangiin junalla Ho Chi Minhistä. Rehellisesti sanottuna olin hieman huolissani, miltä yöjunat näyttäisivät Vietnamissa. Ihan turhaan! Olimme pakanneet vodkapullon mukaan kaiken varalta. Juna oli kaikin puolin mukava, mutta hyvässä seurassa pullo alkoi kummasti kuitenkin tyhjentyä, ja sitä mukaa muistikuvat tyhjentyä.

Seuraavana päivänä kameraa selatessa sieltä löytyi mm. tämmöinen otos, jossa poseeraan konduktöörin hattu ja takki päällä. Mtäh?

Vietnamin yöjunassa

Nyt kerron teille salaisuuden, rakkaat lukijani. Paras lääke kankkuseen on pho –keitto. Niille onnettomille, jotka eivät phota tunne, kyse on maukkaasta nuudelikeitosta, joka tarjoillaan usein naudan- tai kananlihalla ja yrteillä (naudanlihaversio on se paras). Vietnamilaiset syövät tätä usein aamupalaksi tai miksei lounaaksikin.

Rakastuin tähän soppaan intohimoisesti, ja sitä nautittiin lähes joka aamu. Onneksi tätä keittoa saa myös Melbournesta, enää en voisi edes elää ilman sitä!

Nha Trangin palmuranta näytti oikein houkuttelevalta aamuauringossa, sen kummemmin meillä ei ollutkaan aikaa siitä nauttia. Valmismatkan kääntöpuolia.

Nha Trang Vietnam kokemuksia

Nha Trangista teimme veneretken söpössä vietnamilaisessa paatissa lähisaarille. Söimme herkkulounaan, makasimme auringossa ja vierailimme akvaariossa, jossa näimme isoja rumia kaloja ja ihania kilpikonnia.

Veneretki Nha Trangissa

Nha Trang veneretki

Paluumatkalla saimme kunnon viihdettäkin paatissa, kun paikallinen Backstreet Boys esiintyi. Kesken matkan kippari heitti ankkurin, ja henkilökunta pystytti mereen kelluvan baarin. Aurinko paistoi, ilmaisia cocktaileja kumirenkaalla kelluessa, taustalla soivat letkeät reggaesoinnut… Voiko tästä veneretki enää paremmaksi muuttua!!!

Veneretki Vietnamissa Nha Trangissa

Toisena päivänä Nha Trangissa lähdimme köllimään mutakylpyyn. Sillä uskotaan olevan taianomaisia terveysvaikutuksia. Mutakylpy tekee hyvää iholle, ja voi kuulemma parantaa kaikenlaisia tauteja reumasta tuberkuloosiin! Mutakylpyjen lisäksi mestassa pääsi puljaamaan myös perinteisemmissä poreammeissa ja uima-altaissa.

Mutakylpy Nha Trangissa

Olin tässä vaiheessa hieman stressaantunut rinkastani, joka ei edelleenkään ollut tehnyt tietänsä takaisin luokseni sen jälkeen, kun AirAsia sen viikko takaperin hukkasi. Vaatevarasto oli minimaalinen, ja lisähaastetta toi se, että Vietnamissa pitäisi pukeutua säädyllisesti olkapäät ja polvet peittäen.

Kuinka ollakaan, kun pääsimme hotellille, tajusin jättäneeni kamerani pukuhuoneen penkille mutakylpymestaan. Keskelle satoja vietnamilaisia ja turisteja… Mitä vielä?!

Illallisella avauduin oppaalle ahdingostani, ja opas soitti mutakylpymestaan. Kuin ihmeen kaupalla, kamera oli tavoittanut rehellisen vietnamilaisen, ja ystävällinen heppu kaiken kukkuraksi toi kameran meille ravintolaan. Imeskelin loput sammakonreisistäni (oli muuten hyviä!) suu muikeana. Jatkoimme vielä parille sangolle lähibaariin.

Nha Trang on Vietnamin suosituin rantalomakohde, ja näytti olevan erityisesti nuorten reppureissaajien suosiossa. Baareissa näkyi monia länsimaalaisia backpackereitä lomarahoja ansaitsemassa. Kiva paikka, mutta ehkä hieman liikaa meininkiä meidän makuumme. Siitä meidän lempparista lisää ensi kerralla!