Päätepysäkkimme Vietnamin kiertomatkalla oli Hanoi, Vietnamin toiseksi suurin kaupunki. Vaikka meillä ei paljon ollut aikaa tutustua Hanoihin, verrattuna muihin Vietnamin suurkaupunkeihin tykästyimme Hanoin hieman rauhallisempaan tunnelmaan. Hanoi rocks indeed.

Junamatkat Vietnamissa olivat tähän asti olleet todella positiivinen yllätys. Huen asemalla kuitenkin juna oli myöhässä. Neljä tuntia. Kun ulkolämpötila hipoi neljääkymmentä, voitte ehkä kuvitella mitä sisälämpötila asemalla oli. Sanotaanko, että kevyt soija oli päällä.

Kun vihdoin pääsimme junaan, kaikkia janotti ja korkkasimme vodkan. Niissä merkeissähän se yö taas meni, ennen saapumistamme Hanoihin aikaisin aamulla.

Koska oli liian aikaista päästä hotelliin, kankkusaamupala- phon jälkeen teimme kävelykierroksen Hanoin vanhassa kaupungissa. Näin aikaisin aamulla ilma oli hieman tuoreempaa, ja liikenne hieman vähemmän hullua.

Hoan Kiem -järvi tuntui aamulla rauhalliselta keitaalta keskellä liikenneviidakkoa. Rannalla vanhat mammat ja papat venyttelivät, jumppasivat ja juorusivat.

Illalla kiersimme paikallisia toreja, joissa myytiin kaiken maailman eksoottisia aineksia ankeriaista ja sammakoista kilpikonniin, ja moniin muihin vähemmän houkuttelevan näköisiin aineksiin, joita en tunnistanut.

Palasimme järvelle, joka vaikutti olevan Hanoin sosiaalisen elämän keskus. Paljon ihmisiä oli kerääntynyt hengailemaan veden ääreen, josta heijastuivat kaupungin valot. Mukava paikka!

Intrepidin 15 päivän Vietnamin kierroksemme lähestyi siis loppuaan. Kun pääsimme takaisin Hanoihin Halong Baystä, oli aika sanoa heipat meidän ryhmällemme. Näkisimmekö toisiamme enää koskaan? Tuskin muuten kuin sattumalta. Suurin osa suuntasi saman tien takaisin omiin kotimaihinsa, meillä oli Rohanin kanssa Hanoissa vielä yksi viimeinen päivä jäljellä.

Viimeinen päivä Vietnamissa meni Hanoin kaduilla ja puistoissa seikkaillessa. Otimme pyöräriksan alle, mutta jonkin ajan päästä riksakuski kävi valittamaan, että olemme liian painavia, ja matka päättyi siihen. Kieltämättä Vietnamin herkut olivat maistuneet. Kyllähän tyyppi tuossa alla olevassa kuvassa kieltämättä näyttää siltä, että tipahtaa minä hetkenä tahansa…

Alla olevassa kuvassa tyypillinen vietnamilainen sähkötolppa.

Vuokrasimme joutsenpolkuveneen ja kruisailimme ympäri Hanoin West Lakea. Tämän lomailun jälkeen se melkein tuntui treeniltä!

Viimeisenä ehtoollisena söimme kokonaisen pulun sekä etanoita, pullo vodkaa edesauttamassa ruoansulatusta. Eksyimme vielä pina coladalle hienomman puoleisen hotellin kattoterassille, josta oli ihan mukavat näkymät yli Hanoin.

Seuraavana päivänä sanoimme Rohanin kanssa heipat. Fiilikset olivat haikeat, sillä seuraavat kaksi kuukautta olisimme erossa. Minulla oli edessäni pitkä, epämukava lento kotiin Suomeen Moskovan kautta. Rohan tulisi Suomeen pitemmän kaavan kautta Kiinan, Mongolian ja Venäjän läpi maateitse.

Meikäläinen rakastui Vietnamiin täysillä, enkä vähintään ruokaan. Toivon tosiaan, että saan vielä joskus mahdollisuuden tulla uudestaan. Eihän kaksi viikkoa riitä mihinkään!